Organisasjon
Kundestyring av stiftelsen
Frem til 2010 var Gjensidige Forsikring eid av kundene i selskapet. For å styrke det finansielle grunnlaget for selskapet, ble Gjensidige børsnotert i 2010 og kundenes rettigheter ble videreført gjennom Gjensidigestiftelsen.
I dag utgjør 101 kunder med geografisk spredning fra hele landet stiftelsens generalforsamling. Skadeforsikringskundene til Gjensidige i Norge er forslags- og stemmeberettiget ved stiftelsens kundevalg som gjennomføres annethvert år. Valgperioden er fire år. Modellen med kundestyring er en videreføring av kundens innflytelse fra den tiden Gjensidige var et gjensidig selskap eid av kundene.
Generalforsamlingens representanter er valgt gjennom 19 valgkretser.
I henhold til vedtektene velger generalforsamlingen et styre, en valgkomité og et kontrollutvalg, samt godkjenner årsregnskap, disponeringer og fastsetter godtgjørelser.
I tillegg til generalforsamlingens oppgaver gjennomgår og innstiller representantene på utdelinger fra sitt område.
Forvaltningen av stiftelsen tilligger styret, som også beslutter alle utdelinger.
Kunderepresentasjon i Gjensidige Forsikring ASA
Gjensidigestiftelsen er representert med tre medlemmer i styret i Gjensidige. Alle disse tre styremedlemmene er kunder i Gjensidige og representerer kundene i selskapet. To av disse er også styremedlemmer i Gjensidigestiftelsen. I tillegg er stiftelsen representert i selskapets valgkomité med henholdsvis styreleder i stiftelsen og leder av stiftelsens valgkomité.
Den styret i stiftelsen utpeker representerer stiftelsens interesser på generalforsamlingen i Gjensidige.
Administrasjon
Gjensidigestiftelsens forretningsadresse er Grundingen 6, 0250 Oslo.
Ved utgangen av 2022 var 28 personer ansatt i stiftelsen, 13 kvinner og 15 menn. Ledergruppen i stiftelsen består av to kvinner og fire menn.
Sykefraværet i 2022 var på 5,0 prosent. Dette er en økning på 2,4 prosent fra 2021. Det er registrert ett mindre uhell med personskade i 2022.
Det arbeides systematisk med helse, miljø og sikkerhet (HMS) og stiftelsen har et arbeidsmiljø- og samarbeidsutvalg (ASU). Det er i 2022 gjennomført vernerunde som også inkluderte hjemmekontorsituasjonen.
Styret er opptatt av kostnadskontroll slik at mest mulig av stiftelsens midler går til formålsrealisering. Stiftelsens driftskostnader er stabile og økningen fra fjoråret skyldes en ubesatt stilling i 2021, samt refunderte saksomkostninger som reduserte driftskostnaden i 2021.
Stiftelsen har inngått avtale om inkluderende arbeidsliv (IA-bedrift). I rekrutterings- og ansettelsesprosesser er stiftelsen bevisst på å likestille alle kandidater. Gjensidigestiftelsen har blant annet signert «Kvinner i Finans Charter», som skal bidra til å øke andelen kvinner i ledende posisjoner i norsk finansnæring.
Stiftelsens virksomhet er av en karakter som kun i liten grad direkte belaster det ytre miljø. Som organisasjon er stiftelsens utslipp knyttet til drift av kontor, transport ved reiser og kjøp av varer og tjenester.
Gjensidigestiftelsen har styreansvarsforsikring fordelt på AIG og W. R. Berkely.
Stiftelsen vil publisere den informasjon som følger av Åpenhetsloven, på stiftelsens hjemmeside innen 30. juni 2023.